SZZk: dobíhající akreditace
Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo
Státní závěrečná bakalářská zkouška je zahájena obhajobou bakalářské práce. Posléze student přistoupí k teoretické a praktické části zkoušky:
1) teoretická část zahrnuje následující okruhy otázek:- dějiny světového a českého divadla,
- teorie divadla a dramatu,
- dramaturgie kultury,
- analýza divadelní inscenace nebo dramatického textu (student u zkoušky předloží seznam nejméně 50 zhlédnutých inscenací, záznamů divadelních inscenací nebo seznam přečtených dramatických textů, komise vybere jeden z těchto titulů a student jej následně podrobí detailní analýze).
2) praktická zkouška, během které student prezentuje projekt, jehož téma si zvolí a rozpracuje v průběhu výuky předmětu Dramaturgický workshop III. Jedná se např. o tyto typy projektů:
- sestavení dramaturgického plánu pro vybraný typ divadla a jeho zdůvodnění,
- dramaturgický projekt inscenace (od zdůvodnění výběru titulu, vypracování dramaturgické koncepce, přes žádost o grant, zajištění autorských práv k inscenaci až po program a přípravu podkladů pro prezentaci inscenace v médiích),
- sestavení dramaturgické koncepce pro
divadelní festival, filmovou přehlídku nebo multižánrový festivalový projekt,
- prezentace vlastní tvorby (dramatický text, adaptace, realizace inscenace),
- překlad divadelní hry.
Tematické okruhy pro SZZk oboru Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo
I. DĚJINY SVĚTOVÉHO DIVADLA
- Antické divadlo.
- Světské a náboženské divadlo v období středověku.
- Divadlo evropské renesance.
- Commedie dell'arte a její následovníci.
- Evropské barokní divadlo.
- Divadlo období klasicismu a osvícenství.
- Evropské romantické divadlo.
- Počátky realismu v divadle a dramatu.
- Vrcholné projevy evropského realistického divadla.
- Překonání realismu. Divadlo v období moderny.
- Podoby a proměny divadla evropské avantgardy.
- Od epického divadla k politickému.
- Od absurdity k chudému divadlu.
- Divadlo závěrečné fáze modernismu a divadlo postmoderní.
- Současné podoby světového divadla a dramatu.
II. DĚJINY ČESKÉHO DIVADLA
- Počátky české divadelní kultury a podoby středověkého divadla na našem území.
- Humanistické a renesanční divadlo na našem území.
- Barokní divadlo a drama v Čechách a na Moravě.
- Počátky novodobého českého divadla v době osvícenství.
- J. K. Tyl a jeho přínos českému divadlu. Zrod a realizace ideje národního divadla v českém divadelním hnutí.
- Romantismus a české divadlo.
- Nástup realismu na českých scénách.
- Česká moderna a její vliv na utváření podoby českého divadelnictví v 90. letech 19. století a v prvních dvou desetiletích 20. století.
- Činohra národního divadla za uměleckého vedení Jaroslava Kvapila.
- Divadlo a drama v nových podmínkách Československé republiky. Hlavní vývojové tendence v českém divadelnictví mezi světovými válkami.
- Česká divadelní avantgarda.
- České divadlo v zápase proti fašismu.
- Vzestup českého divadla na sklonku 50. let a v 60. letech 20. století (ve srovnání s předcházejícím obdobím od roku 1945).
- České divadlo a drama po roce 1989 (ve srovnání se situací v době normalizace).
- Současné české divadlo a drama.
III. TEORIE DIVADLA A DRAMATU
- Pojem divadlo a jeho proměny. Základní předpoklady vzniku a existence divadla. Umělecká specifičnost divadla a jeho místo v rámci ostatních umění.
- Čas a prostor v divadle a v dramatu.
- Složky divadelního výrazu, jejich hierarchie v divadelním artefaktu. Výstavba inscenace a její složky.
- Metody a techniky moderního herectví a jejich představitelé.
- Divadlo jako instituce.
- Myšlení o divadle. Hlavní představitelé světové a české divadelní teorie.
- Mimoumělecké kontexty divadla: divadlo jako sociologický jev, divadlo jako hra a rituál, divadlo jako komunikace.
- Specifičnost divadelního textu. Drama, pokusy o jeho definice. Stavba dramatu.
- Vyjadřovací prostředky herce (herecká průprava).
- Divadelní druhy a žánry, žánry dramatu.
- Proměny dramatu. Vývoj dramatu v kontextu dějin divadla.
IV. DRAMATURGIE KULTURY
- Co je dramaturgie: definice a smysl pojmu, obsah dramaturgické činnosti, postavení dramaturgie v systému divadla. Dramaturgie divadelní a dramaturgie kulturní.
- Dramaturgická volba a umělecký program divadla s přihlédnutím k různým typům divadla.
- Proces a harmonogram vzniku divadelní inscenace, podíl a vztah jednotlivých složek v ní (s důrazem na dramaturgickou práci).
- Sestavování a tvorba dramaturgického plánu. Získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli.
- Výběr předlohy (dramatické či literární) pro divadelní inscenaci a další práce s ní (textové úpravy, revize překladu, analýza, interpretace, dramaturgicko-režijní koncepce).
- Management divadelní/kulturní akce, spolupráce s médii, redakční práce: příprava a realizace programu, propagačních materiálů a informací po tiskovou konferenci, public relations, reklama.
- Festival jako umělecké dílo. Dramaturgie festivalu (divadelní, filmový, hudební a kulturní multižánrový festival).
- Fundraising a jeho role v rámci kulturní akce či chodu kulturní instituce.
- Práce s publikem. Podstata, cíl, základní techniky a konkrétní příklady uměleckého vzdělávání.
- Vztah divadla a filmu. Vztah divadla a rozhlasu.